Thursday, June 5, 2014

oh cadburyyyyyyyy

haaaaaaaaaa..mentang-mentang cuti sekolah, banyak la masa nak mengadap laptop kann ;p

tengok la naik sekolah balik ni, terabai la cik puan blog ni.
siannnn dia :)

baik.
cerita pasal coklat.
oo em jiiiiii..sy sangat suka coklat!
dari dulu lagi.
cuma dah tua eh berusia sikit ni dah mula kurang la makan.
dulu masa sekolah memang hantu coklat sungguh.

jadi bila timbul isu dna khinzir dalam coklat cadbury tu, me macammmm ehhhhh..hampehnyaaa!!
terdekat sebelum ni takde la makan cadbury.
tp masa hari guru hari tu ramai je student bagi cadbury.
dan terpaksa la ditong sampahkan. huhuuuuu :(


mula-mula KKM kata hasil kajian mereka ada dna cik bab.
lepas tu jakim pulak check kata eh takdela pulak ;p

jadi apa pandangan anda?

bagi saya, saya berpegang pada ini je.

Dari Abu 'Abdillah An-Nu'man bin Basyir radhiallahu 'anhuma berkata,"Aku mendengar Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya yang Halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan diantara keduanya ada perkara yang samar-samar, kebanyakan manusia tidak mengetahuinya, maka barangsiapa menjaga dirinya dari yang samar-samar itu, berarti ia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya, dan barangsiapa terjerumus dalam wilayah samar-samar maka ia telah terjerumus kedalam wilayah yang haram, seperti penggembala yang menggembala di sekitar daerah terlarang maka hampir-hampir dia terjerumus kedalamnya. Ingatlah setiap raja memiliki larangan dan ingatlah bahwa larangan Alloh apa-apa yang diharamkan-Nya. Ingatlah bahwa dalam jasad ada sekerat daging jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya dan jika ia rusak maka rusaklah seluruh jasadnya. Ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati”. [Bukhari no. 52, Muslim no. 1599]

bukan dalam isu cadbury ni je.
dalam apa sahaja isu, yang kita rasa ragu-ragu, kita patut tinggalkan.
sampai la kita rasa betul-betul yakin.
langkah tu lebih selamat insyaAllah.

tak perlu la nak berdebat sakan, bertikam lidah tentang isu ini.
siapa yakin, sila makan.
kalau tak yakin, kita duduk diam-diam. tak perlu la nak judge orang yang decide untuk terus makan okey.

hmm..lepas ni nak makan coklat apa ye?
:)













Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang
apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim. - See more at: http://nailah87.blogspot.com/2008/08/yang-halal-itu-jelas-dan-yang-haram-itu.html#sthash.ZzLIrXIB.dpuf











Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang
apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim. - See more at: http://nailah87.blogspot.com/2008/08/yang-halal-itu-jelas-dan-yang-haram-itu.html#sthash.ZzLIrXIB.dpufss
Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang
apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim. - See more at: http://nailah87.blogspot.com/2008/08/yang-halal-itu-jelas-dan-yang-haram-itu.html#sthash.ZzLIrXIB.dpuf

No comments:

Post a Comment