Saturday, January 4, 2014

umrah bersama anak kecil 2013 : hari ketujuh-ziarah sekitar Makkah

ziarah Makkah dimulakan dengan lawatan ke jabal tsur.
tempat persembunyian Nabi selama tiga hari tiga malam semasa dikejar oleh orang kafir semasa baginda mahu berhijrah ke Madinah.
 
tapi tak boleh turun dari bas sebab driver kami merajuk.
haha, kelakar kan..
tu la dia..
kami lambat naik bas dari yang dijanjikan.
patutnya pukul 7.30pagi naik bas, tapi kami naik dalam pukul 8 camtu.
entahla..nak breakfast lagi, tunggu turn..
tunggu lif la..pastu tunggu jemaah lain.
tunggu punya tunggu memang susah nak sharp on time.

jadinya ambil gambar dari dalam bas saja la :)

jabal tsur
lepas tu kami ke jabal rahmah.
dalam perjalanan, melalui muzdalifah, mina.
lalu tempat train.
kerajaan arab saudi sedang membina train (ala-ala LRT) kat sana untuk mengatasi masalah jem masa musim haji.

ahaks, kalau berkunjung ke jabal rahmah, sila la kepit encik suami rapat-rapat.
mana tau dia nak doa minta isteri lagi satu ;p

hahhaa, takde la.
sebenarnya nak cerita jabal rahmah ni kan bukit kasih sayang.
tempat bertemu semula Adam dan Hawa setelah dikeluarkan dari syurga.
jadi kisahnya, amat mustajabla berdoa tentang kasih sayang di sini :)
saya doakan kawan-kawan yang pesan nak cari jodoh tu.
supaya cepat-cepat dapat jodoh yang baik.
untuk kawan-kawan yang selalu juga cerita problem dengan encik suami mereka (you know who you are ;) )
supaya makin erat kasih sayang dalam rumahtangga. makin kuat persefahaman dan bahagia sepanjang masa.
untuk rumahtangga sendiri lagi la panjang doanya :)
supaya sentiasa beroleh rumahtangga yang sakinah, mawaddah dan rahmah.
paling penting rumahtangga yang diredhai Allah supaya sesiapa sahaja yang bernaung di bawahnya akan merasai kasih sayang Allah :)

kami di puncak bukit rahmah :)

yang bujang-bujang tu saya tengok panjang juga doanya ya ;p


family saya di kaki jabal rahmah.
semoga sentiasa bersama dalam ikatan kasih sayang yang erat hendaknya :)

lepas tu kami ke Masjid Ja'ranah.
melalui muzdalifah ke mina saya tak sure-kes asyik ambik gambar masa dalam bas.
kat khemah-khemah putih ni la jemaah haji kita berkumpul.
mengikut negara masing-masing.
kalau musim haji kawasan ini akan sangat padat.
masa-masa lain kosong lengang je la :)


bermiqat di Ja'ranah.
untuk umrah kami yang kedua.
kali ni kami semua berniat badal umrah.
mengerjakan umrah bagi pihak arwah abang saya yang dah pergi sejak 2010.

masa solat sunat ihram dan berniat di sini, saya rasa sedih sangat :(

masjid ja'ranah
naik bas semula dan balik ke hotel.
melalui jabal nur.
kat puncak bukit ni la terletaknya gua hira'
tempat di mana Nabi Muhammad SAW mendapat wahyu yang pertama.
"iqra'"
bacalah.
sangat mendalam maksudnya :)

jabal nur
untuk memanjat jabal nur ni takde dalam pakej kami.
tapi andalusia ada la buat pakej asing kalau nak pegi.
bayaran SR25 kalau tak silap.
tapi kami tak naik la.
sebab dorang naik waktu malam.
nak panjat pun ambik masa 40minit.

sampai hotel dah dekat sangat waktu zohor.
mutowif kami kata siapa nak ikut dia buat umrah, kena tunggu lepas waktu makan lepas zohor nanti.
zohor di masjid, balik hotel untuk makan, lepas tu ke masjid semula untuk siapkan tawaf, saie dan bergunting.
hmmm..macam penat je ulang alik macam tu.
so kami buat plan lain la.

lepas zohor terus siapkan semua rukun umrah.
solat asar, lepas asar baru kami cari makan sendiri.
hehehe :)

bukit marwah

saie sambil dukung anak :)

nak pegi makan :)
so lepas solat asar kami ke zam zam tower lagi.
makan di foodcourt yang sama :)


lepas asar saya ajak encik suami balik hotel.
dah keluar sejak pagi, anak-anak belum rehat.
malam ni kami ada misi besar-la-sangat :)

aiskrim arab ;p

burung merpati tepi jalan :)
oh, kat tepi jalan menuju masjidilharam ni ada tempat burung merpati.
baaaaaaanyak sangat!
suka damia dan farhah bila nampak burung-burung ni.
siap ada penjual makanan burung kat tepi tu.
so kalau nak bagi makan burung-burung tu bolehla beli makanan tepi jalan tu :)

hari ni adalah hari rabu.
esok khamis.
di sini, cuti weekend adalah hari jumaat dan sabtu.
so start khamis malam, masjidilharam akan mula sesak sebab ramai jemaah sekitar memanfaatkan masa cuti hujung minggu untuk buat umrah.

jadi malam ni kami buat rancangan untuk bermalam kat masjidilharam.
kalau malam-malam esoknya sure dah padat dengan jemaah.
kisahnya, saya ni nak rebut la solat kat dalam hijir ismail, nak cium hajarulaswad.
kalau dah sesak dengan jemaah sure takde chance nak buat ni.
orang arab ni badan besar.
sekali dia tolak terpelanting kita :p

jadi balik hotel, lepas maghrib saya tidurkan anak-anak.
dengan mak budak sekali tidur. haha ;p
sekitar pukul 12 malam, kami bangun, bersiap dan gerak ke masjidilharam.

tengah malam di masjidilharam
mula-mula anak-anak terjaga, dah lama-lama tu masing-masing tidur semula.
lega mak :)

anak-anak teman mama ayah :)
masuk masjid dengan niat beriktikaf.
mula solat sunat tahiyatul masjid.
kemudian saya solat sunat hajat.
meminta agar diberi kesempatan bersolat di dalam kawasan hijir ismail dan diberi rezeki mencium hajarulaswad, batu dari syurga itu :)
lepas tu saya buat tawaf sunat dan solat kat belakang makam ibrahim.

beranjak ke kawasan yang setentang dengan pintu kaabah, saya solat hajat lagi.
baru la cuba masuk hijir ismail.

alhamdulillah..alhamdulillah..
hijir ismail takla padat sangat.
siap boleh ambik gambar lagi :)
solat dan boleh berdoa bawah pancur emas :)
seronoknya!!

kawasan hijir ismail ni merupakan sebahagian kaabah.
sebab tu la kalau tengah tawaf, tak sah kalau kita tak pusing hijir ismail sekali.

 Menurut riwayat dari Aisyah ra. bahawasanya beliau berkata:”Aku ingin sekali masuk ke kaabah dan solat di dalamnya, lalu Rasulullah SAW. menarik tanganku dan membawanya ke dalam hijir ismail, sambil berkata:”Solatlah di dalamnya jika engkau ingin masuk kaabah, kerana ia merupakan sebahagian dari kaabah”

di kawasan hijir ismail, lagi-lagi di bawah pancur emas ini juga merupakan antara tempat mustajab doa :)

pancur emas
dalam hijir ismail
alhamdulillah..selesai satu wishlist saya untuk malam ini :)
kembali ke tempat encik suami, tengok anak-anak lena je tidur.
encik suami tanya dah berjaya ke cium hajarul aswad?
saya kata belum, so dia suruh saya pergi queue. biar dia je tengokkan anak-anak :)

saya pun masuk la barisan.
sambil-sambil doa dalam hati supaya dipermudahkan urusan saya.
makin lama makin dekat.
dan melalui bahagian multazam.
ambik kesempatan berdoa di multazam :)

beberapa ketika lepas tu penjaga hajarul aswad tu minta kami bersurai.
dia kata "no queue"
aih, agaknya sebab masa tu dah pukul 4 lebih kan.
subuh masuk pukul 5.30.
mungkin dorang fikir kalau terus queue tak sempat pun nak cium.
sebelum subuh kena clear kawasan tu.

hmmm..apa lagi.
masa ni jemaah dah berebut-rebut.
termasuk saya la tu.
sebab duk fikir bila lagi saya nak dapat peluang ni.
esok dah start malam weekend.
tinggal berapa hari lagi kami nak balik.
so saya pun berasak la sama.
dah alang-alang memang dah baris lama kan.

hehe, memang havoc la orang arab ni.
siap macam nak gaduh dah kat situ.
saya?
cool je-sebab saya kecik, ada ruang je saya selit. ada ruang je saya selit.
orang tolak saya tu memang la. tapi saya bertahan, jangan sampai tertolak ke belakang.
doa banyak-banyak, biar orang tolak kita tapi jangan kita tolak orang :)

pengawal tu pun macam baik je.
bila dia tengok asyik jemaah lelaki je dapat cium, dia suruh jemaah lelaki stop dan bagi peluang jemaah perempuan.
yang tak menahan tu depan saya ada sorang jemaah sri lanka kot.
sibuk bertarik tarik sampai tertanggal tudung dia.
tak patut betul kan.
tu la mutowif saya kata, sebab nak rebut yang sunat, yakni mencium hajarulaswad, kita langgar yang wajib pulak.
terbuka aurat, bertolak-tolak dan menyakiti orang lain.

alhamdulillah, akhirnya peluang saya sampai.
cepat-cepat saya cium hajarul aswad dan cepat-cepat keluar dari rempuhan manusia tu.
fuhhh..kalau tak kuat stamina mau pengsan jugak berasak kat situ.
semangat je yang buat saya kuat kat situ.
agaknya kalau datang lagi buat haji, takde la saya nak berasak kat situ.
cukuplah sekali seumur hidup ini.
melainkan kalau saya berpeluang buat umrah masa jemaah tak ramai sangat macam sekarang ni :)
alhamdulillah..alhamdulillah..
segala puji bagi Allah :)


kaabah yang dirindui :)
selesai semua misi hari tu, saya kembali kepada encik suami.
dah pukul 5 pagi kot, cepat-cepat masuk ruang solat wanita.
bawak anak-anak sekali.
mujur la anak-anak masih lena tidur :)


lepas subuh, sarapan dan balik ke bilik dengan kemengantukan yang nyata.
terus pengsan masing-masing.
:)

No comments:

Post a Comment