Saturday, January 11, 2014

Damia dan chickenpox

Selingan cerita umrah.
Dan cubaan mengupdate entry melalui encik samseng.hiks ;p

1 januari, saya perasan ada dua biji berisi air kat kemaluan cik damia.
Hoho..mesti chickenpox.
Perkara yang saya risaukan dah berlaku.

Ha ah, masa pegi umrah tu maksu najwa kena chickenpox.
Betul-betul masa hari keberangkatan kami.
Dah nama pun gerak dalam group kan, mana pulak nak asingkan damia dari maksunya kan.
Sesekali saya memang kena minta maksu tolong dukungkan damia.
Especially kalau damia dan farhah tertido serentak masa kat masjid.
Takkan la saya nak dukung dua orang kan..

Panik gak. Tapi redha je la.
Nak buat macam mana.
Think positive.
Bagusla kena awal-awal ni.
Nanti dah ada antibodi, takde la kena lagi di kemudian hari kan ;)

So kami pergi klinik nak sahkan dengan doktor.
Yerp..doktor sahkan memang chickenpox since ada beberapa biji berair kat belakang lutut, area belakang badan. Kat muka pun dah naik sebiji. Ada sebiji kat telinga.
Doktor bagi surat untuk dimajukan ke majikan kalau nak minta cuti.

Balik klinik, kami singgah beli air kelapa.
Kat rumah saya cepat-cepat mandikan damia dengan air zam-zam.
Mujur masih banyak stok zam-zam kat rumah.
Nabi kata, air zam-zam mengikut apa yang kita niatkan :)
Saya niat supaya chickenpox damia tak melarat supaya tak perlu cuti lama.
Haaaa..admit! Saya memang risau nak kena cuti.
Bukan saya tak sayang anak.
Sungguh,saya sangat kesal tak boleh nak cuti :(
2 januari adalah hari pertama persekolahan selepas cuti akhir tahun.
Saya adalah penyelaras tingkatan satu.
Saya yang uruskan pendaftaran tingkatan satu dan buat streaming kelas untuk pelajar tingkatan satu ni.
Saya je yang ada senarai nama dan bilangan terkini tingkatan satu tu.

Dan biasanya penyelaras tingkatan satu adalah antara orang yang busy di hari pertama persekolahan.
Masa ni la ada parents nak daftar anak.
Ada yang baru tukar dari sekolah lain la.
Ada yang belum tau kelas mana. Bla bla bla.
Masa ni la ppd nak bilangan pelajar la..apa la..

Jadi encik suami la terpaksa cuti 2 januari tu.
To my surprise, lepas je saya mandikan damia dengan air zam-zam tu, bagi makan virgin coconut oil dan sapu calamine lotion, chickenpox memang tak naik dah.
Apa yang keluar semalam tu je la.
Oh lupa, saya ada makan habbatussauda dan breastfeed damia jugak.
Hihihi, kekonon masa cuti tu saya dah wean off damia, sekali dia kena chickenpox, saya yang offer dia minum susu lagi dengan doa dia cepat sembuh.

Dan air zam-zam tu memang saya bagi je damia minum tiap masa :)

Alhamdulillah..khamis 2 januari tu chickenpox memang dah kering.
Msg kak zai, dia bagi je damia ke nursery jumaat tu.
Nanti dia kuarantinkan dalam ofis taska.
Saya tak risau sangat dah sebab chickenpox dah kering,insyaAllah tak jangkit dengan orang lain.

Alhamdulillah..alhamdulillah..

Sakit itu dari Allah, penyembuhnya juga Allah.

Apa jua ubatan yang kita pakai cuma perantara sahaja.

No comments:

Post a Comment