Tuesday, November 13, 2012

kelahiran SEJU : part 2

okeh..sambung cerita :)

lepas dari klinik siti dan rakan-rakan (wah,siap promote gitu ;p ) kami terus zasss ke hospital.
eh tak..g hantar damia ke nursery dulu. kang susah pulak encik suami nak uruskan saya kat hospital..kan ada area yg kanak-kanak dilarang masuk.

sampai hospital, proses daftar mendaftar pun mengambil masa yang lama..uuu...siap kena sign surat 'sudi menunggu' selama 24jam-48jam untuk mendapatkan katil wad since katil sgt penuh...
*YB, tolongla..kami memerlukan another GH di kawasan ini ;p *
saya dipanggil masuk,pastu ada nurse tanya saya "kenapa datang?keluar darah?sakit perut?"
bila saya jawab "sy g check kat swasta,doc tu kata dah 5cm"--> muka tak sakit.
"biar betul?doc tu tak bagi refer letter?"
"entah,takde pun..dia kata cepat g hospital je." err..perlu ke refer letter masa tu?

nurse pun ambik tekanan darah, suruh sy g kencing utk ambik sampel urin.
sy menunggu luar toilet,ada sorg mommy tengah menangis kesakitan dalam toilet..err..sedikit cuak di situ..hehe,kot la utk bukaan cm ke cm seterusnya,sy akan lagi kuat melalak dari dia..ngeh ngeh ngeh..

then nurse bg sy baju,suh tukar uniform n bg saya katil utk landing-landing, check VE dan prosedur2 lain la..sorang nurse pesan kat saya "kalau nak makan,minta suami belikan sekarang.nanti lepas pecahkan air ketuban,dah tak boleh makan."
sorg doktor India datang, temuramah sejarah mengandung saya (hambik ko,temuramah tak agak-agak) dan check jalan-masih 5cm. masa ni dah pukul 6 lebih. saya dah mula sakit kuat sikit..dalam hati dah rasa nak nangis..biar betul, dah 3jam lebih masih 5cm..sampai pukul berapa pulak saya nak tunggu sampai 10cm ni..

saya pun keluar jumpa encik suami,pass baju saya pakai tadi (saya kan dah pakai uniform fink hospital) dan minta beli roti dan milo kotak.hehe,ingat lagi nak makan tuuu..
masa tu dok pk nanti saya memerlukan tenaga yg banyak utk meneran, jd kena la makan :)

encik suami pun keluar kejap utk belikan makanan.
since sy tau secara averagenya bukaan 1cm akan mengambil masa sejam,so sy agak-agak saya akan bsalin tengah malam.hehe,jadi sy suruh encik suami balik dulu,ambik kakak damia dan hantar ke rumah makcik saya,then datang balik utk temankan sy bersalin.
encik suami balik,saya duduk semula atas katil dan makan roti.
sakit kuat mula datang waktu ni.
dan waktu ni saya mula atur pernafasan. bila sakit datang, saya tarik nafas panjang melalui hidung, dan hembus melalui mulut dengan mulut bentuk O (boleh imejin tak?)
entah betul entah tak cara ni tapi its really work!
kesakitan tu boleh dikurangkan dengan pernafasan mcm tu (hah,masa ni la rasa menyesal sebab tak belajar betul2 teknik pernafasan masa kontraksi.next time sy mesti study betul-betul)
bila kesakitan hilang,saya makan roti dan teguk milo cepat-cepat..hohoho...

habis makan,sakit yang datang makin menyakitkan *semacam je ayat ni*
tapi sy rasa menahan kesakitan semasa duduk lebih senang dari baring.kalau baring tu saya rasa sakit sangat.so sy duduk je la atas katil bersandarkan bantal.
pukul 7 lebih,sorang doktor melayu pulak datang tengok saya.check bukaan dan pecahkan air ketuban.
sy sempat dengar dia kata "awak dah 5cm,sy pecahkan ketuban ye.."
then sy dapat rasa air mula mengalir keluar-perasaannya mcm darah period keluar tapi sangat banyak gitu*
sebelum tinggalkan sy,sorg nurse pesan untuk jerit panggil dorang kalau rasa nak meneran sebab bilik bersalin masih penuh..ayyo ayyo..semua tempat pun penuh kat hospital serdang ni tau..apa la yg ramai sgt kat sini..

lepas pecahkan ketuban,saya rasa sakit makin kuat,bila rasa nak teran,saya cepat-cepat panggil nurse.
saya ditolak ke bilik bersalin,sambil nurse tanya saya "suami awak mana?"
saya cakapla suami sy balik kejap,uruskan anak sy lagi sorang.
then dorang tanya "suami memang xnak masuk ke?"
sy blur seketika,eh,dah sampai masa saya nak bsalin ke?td bukan ke baru je pecahkan ketuban dan bukaan masih 5cm,takkan cepat sgt kott..
then sakit kuat datang,rasa nak teran,beramai-ramai la nurse guide saya utk teran SEJU.

tak ingatla berapa kali teran,tau-tau je saya dapat rasa SEJU keluar dari perut saya.
sungguh,saya rasa terharu sangat masa tu. tanpa sebarang painkiller (dulu masa damia,dorang bagi sy gas etonox-saya mamai-mamai masa keluarkan damia) saya dapat rasa yg saya 'mengeluarkan' SEJU.walaupun masa tu sangat sakit,lepas dah keluar tu rasa saaaaaaaaaaangat lega :)
tepat 7.30pm,saya selamat melahirkan SEJU tanpa encik suami..
aaaa...sedikit ralat di situ, tapi mengenangkan yg encik suami tengah uruskan kakak damia,sy redha je la..takde rezeki encik suami nak temankan saya :(

nurse angkat SEJU, tunjuk pada saya dan kata "tengok ni dapat baby apa"
senyum je saya tengok SEJU yg fresh,belum dibersihkan,diletak atas dada saya.
eiii,rasa ni la momen paling berharga untuk saya-saya suka la hospital serdang :)
dorang apply skin-to-skin contact---> letakkan baby di dada ibu sejurus selepas kelahiran,supaya baby kenal bau ibu...heavennya!
sambil SEJU kat atas dada saya,dorang keluarkan tali pusat semua,dan saya teran sikit je utk keluarkan uri pulak.

SEJU nampak sedikit susah untuk bernafas, so staf nurse letakkan dia dalam balang oksigen selama sejam sementara saya dijahit.
masa jahit tu doktor cakap masa kepala SEJU keluar, saya tak koyak pun.tapi masa nak keluarkan bahu dan bahagian badan, saya terangkat punggung dan koyakla sikit.
alaaaa...takpela,next time saya akan study betul-betul mcm mana nak teran dengan betul (ehhe,kalau dah sakit,mana nak ingat angkat punggung ke tak angkat punggung kan)

sambil kena jahit,boleh pulak sy msg-msg dgn encik suami..encik suami tanya sy mcm mana,dah sakit sangat ke?then sy reply "dah selamat bersalin pun.." uwaaaa lagi ;p
alhamdulillah..kelahiran ini sangat mudah-tanpa sebarang ubat tahan sakit.
lepas bersalin pun saya boleh duduk mcm biasa.kalau dulu 10 hari saya tak boleh duduk tau.kena duduk atas tiub tayar skuter.terasa sangat jahitannya masa tu.

mehla layan gambar SEJU :)
ada gambar masa skin-to-skin tu, tapi personal sangat utk dishare kan :)

gambar pertama SEJU lepas sejam dalam balang oksigen.


SEJU bukak mata masa kat hospital

 
selepas 4 hari

FIJU dan SEJU


alhamdulillah,saya sangat bersyukur di atas kurniaan ini :)

No comments:

Post a Comment