Sunday, October 14, 2012

extended breastfeeding

hoh? apa benda tu?
ia adalah penyusuan yang diteruskan walaupun si anak dah melepasi usia 2 tahun :)

damia menginjak 2 tahun 1 bulan pada 20 oktober ini.
dan masih belum berhenti menyusu :)
in fact sejak kolostrum keluar masa bulan ke7 kehamilan, dia makin kerap mengempeng :)

kenapa masih xnak stop menyusukan damia?
sebab sy mahu damia sendiri yang buat keputusan bila dia akan berhenti menyusu.
saya tidak mahu 'menipunya' dgn meletakkan colgate ke,nescafe ke pada breast.
sebab bagi saya memberhentikan penyusuan secara paksa begitu akan mencalarkan emosi dia.
yela, kalau kita pun, bila terpaksa berpisah dengan benda yang kita sayang, mesti kita rasa x best kan..

saya juga sedang berangan untuk tandem nursing bila adik lahir nanti.
kebaikan tandem nursing?

anak yang tua akan merangsang penghasilan susu matang dengan lebih cepat dan banyak. ini kerana bila menyusukan dua orang anak, lebih demand diberikan pada badan, maka lebih banyaklah supply boleh dihasilkan :) acik sukooo... hisapan anak yang tua juga lebih kuat berbanding baby yang baru lahir. jadi ini akan memudahkan proses penyusuan anak kedua saya kelak :)

kenapa beriya-iya sangat dengan penyusuan susu ibu ini?
selain dari memenuhi tuntutan yang Allah suruh dalam alQuran, bagi saya usia 2 tahun pertama anak-anak tidak akan berulang sampai bila-bila.saya tidak mahu rasa menyesal bila suatu hari nanti saya sedar yang saya tidak memberikan hak mereka untuk menyusu dari saya.
jadi saya mahu buat yang terbaik untuk anak-anak :) semua ini akan menjadi memori paling manis untuk saya bile mereka besar nanti :)

i looooooveeeeeeeeeeee breastfeeding :))

No comments:

Post a Comment