Tuesday, September 4, 2012

keburukan susu rendah lemak

isu susu lagi :)

kali ni isu susu rendah lemak pulak.

oh, zaman-zaman berdiet dulu saya sangat suka susu rendah lemak ni tau. tapi bila terbaca artikel ni, mula la saya terfikir 'kelogikannya' (eh,ada ke word ni?) maklumlah, artikel ni penuh dengan ilmu kimia..haa..walaupun dah lama tinggal subjek kimia dan mengajar math, ilmu kimia tu masih ada tau. teringat zaman-zaman belajar di perbukitan UKM, bangunan FPend dan FST yg selalu menjadi tempat ulang-alik..hoho, rindunya :)

artikel penuh di sini, tapi saya ringkaskan dalam bentuk yang mudah difahami ya :)

http://emjayjb.multiply.com/journal/item/219



seringkali kita dimomokkan dengan bahayanya lemak di dalam badan, boleh sakit itu, boleh sakit ini..maka kita pun berandaian susu rendah lemak tu adalah pilihan terbaik. yela, kurang lemak, nanti lebih sihat la kan. betul ke macam tu sebenarnya? atau kita sebenarnya sangat senang terpengaruh dengan iklan-iklan kat TV, yang tanpa kita ketahui, ada agenda lain untuk menipu kita. biasala tu, dalam dunia ni, ada banyak agenda sebenarnya untuk 'membunuh' kita, tapi kita je tak sedar sebab kita taknak ambil tahu apa di sebalik setiap sesuatu. kita terima je bulat-bulat apa yang tertulis pada label-label setiap barangan.


jadi apa sebenarnya susu rendah lemak ni?


susu rendah lemak dihasilkan dengan membuang kandungan lemak yang asalnya terdapat di dalam susu yang baru diperah. yela, lemak dan air takkan bercampur kan. proses pembuatan susu rendah lemak juga begitu. susu segar dibiarkan beberapa jam, lemak yang berketumpatan lebih rendah akan naik ke atas dan berkumpul. maka susu tadi akan membentuk dua lapisan, lemak dan air. lapisan lemak ini kemudiannya dicedok keluar dan terhasillah susu rendah lemak atau susu tanpa lemak :)

okey, yang tu senang kot nak faham..tapi apa kesannya jika lapisan lemak tadi sudah dibuang?

terdapat dua jenis vitamin yang wujud di dunia ini (haaa..dunia tu..ambik ko!) satu jenis vitamin yang larut air dan satu lagi jenis vitamin yang larut dalam lemak. ala, yang ni sains sekolah menengah pun ada belajar kan :) vitamin A,D,E dan K adalah vitamin-vitamin yang larut dalam lemak. jadi, dengan membuang lapisan lemak daripada susu tadi, ini bermakna kita juga telah membuang vitamin-vitamin ini! apa yang tinggal dalam susu kita? tinggal la vitamin-vitamin larut air yang lain.

jadi apa kesan jika kita kekurangan vitamin A, D, E, K?


"Vitamin D regulates the calcium and phosphorus levels in the blood by promoting their absorption from food in the intestines, and by promoting re-absorption of calcium in the kidneys, which enables normal mineralization of bone and prevents hypocalcemic tetany. It is also needed for bone growth and bone remodeling by osteoblasts and osteoclasts  .."


Vitamin D sangat penting dalam penyerapan kalsium dan fosforus ke dalam badan di dalam usus kecil. maksudnya, bila kita mengambil kalsium dan fosforus dalam pemakanan, kita perlukan Vitamin D ini untuk membolehkan kalsium dan fosforus tadi terserap dalam badan. jika tiada vitamin D ini, sia-sia je kita ambik berkoyan-koyan kalsium tapi akhirnya tidak dapat diserap di dalam usus kecil kan?


ada banyak lagi kesan-kesan jika kita kekurangan vitamin D ini. boleh klik link di bawah okey :)


http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/11/01/Vitamin-D-is-a-Key-Player-in-Your-Overall-Health.aspx


jadi saya rasa dengan sedikit pencerahan ini, kita mungkin boleh membuat keputusan apa yang terbaik untuk kita ambil dalam kehidupan kita kan.

hehe, oh, terasa ruginya minum susu rendah lemak. lepas ni kena minum full cream milk pulak la :)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.