Sunday, July 8, 2012

rumah lama-rumah baru


assalamualaikum wbt :)
wah wah wah..lama betul tu acik jihan bercuti dari berbelog kan.
acik jihan tu sibuk pindah rumah la.

finally,alhamdulillah..alhamdulillah..
di usia jejak 27tahun (tak nak mengaku 27 tu..kata belum birthday, so masih kira 26 la kan..kan ;p )
akhirnya kami memiliki sebuah rumah sendiri :)
walaupun kecil, just sebuah rumah apartmen dengan keluasan 950sf, ia masih sebuah rumah kan :)

kami start mengusha rumah hujung tahun 2011.
susahnya nak cari sebuah rumah yang memenuhi citarasa kami di area KL ni tau.
banyak benda yang dipertimbangkan, termasuk la kiraan syiling-syiling di dalam tabung, adakah mampu membayar duit muka ataupun tidak..kehkehkeh..

lagi susah hati bila saya mengajar PJ, encik suami keje kat Kelana Jaya. oh oh, kami betul-betul di kawasan berkepadatan tinggi, dengan kos hidup yang sangat tinggi dan gaji yang sederhana :)

kalau nak rumah yang bertanah, area sini semuanya RM300k ke atas. tak mampu rasanya kami nak cari dengan pendapatan sekarang. kalau nak pun, boleh la cari luar area lembah klang.
tapi..tapi..tak berbaloi rasanya nak cari rumah yang jauh dari tempat keje, dengan kos berulang-alik lagi..isk isk isk..cukuplah 2tahun setengah saya berulang kajang-pj. dah tak sanggup rasanya nak keluar pagi2 buta dan meninggalkan anak nun berpuluh-puluh kilometer di taska berhampiran rumah kan.
haaa..jgn kata cikgu senang nak tukar tau. zaman sekarang ni pun cikgu-cikgi susah nak dapat tukar. carilah cable yang peling kuat ataupun berserahlah kepada rezeki..

jadi, pilihan yang ada mestilah rumah atas awan kan :) wah, atas awan gitu ;p
kami survey di Kelana  Jaya, kondominium biasa pun dah berharga RM260K..ha betul!.sila bulatkan mata anda. beginilah nilai hartanah di area KL ni.
usha punya usha, hari-hari bukak mudah.my dan web-web yang seangkatan dengannya, inilah yang kami jumpa.
memang betul, pada awalnya ia bukan 'rumah idaman' saya ;(
banyak yang perlu kami buat untuk mencantikkan ia supaya menjadi rumah idaman kami.

sebuah apartmen kos sederhana berharga RM 134k.
kami decide utk beli rumah ni memandangkan apartmen ni dilengkapi dengan pondok jaga siap berpalang, hanya residen je boleh masuk, even kete nak masuk kena guna touch-card. ada swimming pool, at least anak-anak kecil saya ada tempat bermain nanti, maklumlah, rumah takde laman kan :) ada 2 lif setiap blok, rumah kami tingkat 8, harap-harapnya lif takkan rosak selama saya duduk sini..hehehe..
kemudahan pun banyak. apartmen ni berhadapan dengan shell, senang acik nak isi minyak tau!
ada banyak kedai dan tempat makan..hoho, seberang jalan ada mcD. bila-bila separa rajin yang tak masak, boleh la sy drive tru saja..ngehngehngeh..

lagipun bila difikirkan, aparmen area puchong boleh dijadikan aset tau. setelah saya riki-riki harga sewa di sini, sewa pun mencecah RM800, sedangkan saya bayar kat bank RM630 je sebulan. lumayan kan :)

ha..banyak membebel je kan acik tu.
acik nak tunjuk gambar sebelum dan selepas renovation rumah ni.

yang ni gambar-gambar masa kami ambil kunci dari owner lama.

hall

*ini tidak termasuk dalam urusan jual-beli*

hall lama-tengok siling tu siling lama. benda pertama yang encik suami suarakan kepada saya ialah tukar siling kepada plaster ceiling :)

second room

dapur yang takde apa-apa langsung


owner lama, owner baru dan ejen kami :)
kesian kan gambar-gambar di atas nun..
jenuh la acik mengorek tabungan untuk merenovate rumah ni supaya ia lebih selesa untuk kami.
dan alhamdulillah..kebetulan saya boleh keluarkan duit kwsp, jadi saya dan encik suami senyum-senyum je la nak plan untuk renovate rumah ni.

banyak yang kami buat. keseluruhan rumah ditukar kepada plaster ceiling, wiring baru sebab tukar semua lampu dan pasang kipas di semua bilik. rumah asal memang takde kipas dalam bilik tau.
pasang aircond point dalam master bedroom, pasang kitchen cabinet, dan cat baru.

dan alhamdulillah..rumah ini sudah bertukar wajah kepada begini :)

hall baru, warna rumah saya yang pilih.haha, diktator kan :) tapi encik suami pun suka tau!

kitchen cabinet saya yang baru. berseri sikit la dapur kecik saya ni



plaster ceiling dan kipas baru :)










sebenarnya kami tak siap lagi nak hias-hias rumah ni.
banyak lagi sebenarnya impian di hati nak buat itu-ini, tapi memandangkan kos tidak mencukupi, kena lah tangguhkan hasrat ke bulan yang lain.
kita cari duit banyak-banyak lagi la encik suami ye :)
nanti saya cerita dengan anda kos merenovate rumah ni ya :)

No comments:

Post a Comment