Sunday, June 12, 2011

cara damia bawa bubur ke nursery

mommies :)
kawan saya ada bertanya mcm mana saya bg bubur damia ke nursery..
hehe..thanx ainul :) mari share ye..

nak bg bubur ke nursery xla se'renyah' macam nak supply ebm.
option pertama,pagi-pagi panaskan bubur,then boleh masukkan dalam food flask macam ni..
gambar ihsan encik google

kalau dalam flask ni,insyaAllah bubur tahan kepanasannya.
so babysitter just ambik sikit dan boleh beri pada baby :)
oh ya,jangan lupa sediakan bekas makanan dan sudu baby ya. tak mau pulak kalau pinjam-pinjam orang punya kan.

tapi saya tak pakai food flusk.sebab bagi saya kuantiti makanan yang baby makan sangat sedikit jika dibandingkan dengan bekas yang besar ini.hehe..
nanti kalau damia dah mula makan banyak,baru saya akan mula memikirkan option untuk memiliki food flusk ini ye..

apa yang saya buat sekarang,saya masukkan bubur damia dalam bekas tupperware kecil-kecil macam ni :)






bubur ni tak dipanaskan pun. on the way ke nursery,bekas ni dimasukkan dalam cooler bag sekali dengan ebm damia :)
so pengasuh kat nursery damia yang akan panaskan bubur ni sebelum bagi damia makan.
saya pesan supaya dipanaskan guna warmer yang saya bagi.
tapi tak kisah pun kalau dorang guna cara lain.
makanan tak cepat rosak macam ebm dan cara pemanasannya pun tak kisah.
nak panaskan atas api boleh,masuk microwave boleh,pakai warmer pun boleh..

sebelum ni saya bagi satu bekas je sehari.
damia makan sekali je kat nursery.
sekali lagi waktu malam damia akan makan di rumah :)

tapi start esok saya akan bekalkan dua bekas makanan.
damia akan makan dua kali di nursery,dan sekali lagi di rumah.
total tiga kali makan sehari :)
yela..damia dah nak masuk 9 bulan kan..kena makan banyak sikit..

hm..senang je kan?
tak payah risau..insyaAllah makanan tahan sampai ke petang.
tapi jangan lupa pesan kat bs,sebelum bagi makan make sure makanan belum basi lagi :)

bila anak dah mula makan,dah boleh expose sikit2 dengan bakteria.
maksudnya tak perlulah nak steril semua bekas2 makanan tu.
cuma kena pastikan bersih macam pinggan mangkuk kita juga :)

nota jari : damia suka makan ayam.minggu depan kita makan ikan ye :)

2 comments: